Skip to main content
Liikunta

Liikuntapalvelut

LIIKUNTA-/UIMAHALLIN PALAA NORMAALEIHIN AUKIOLOAIKOIHIN 31.8.2020 ALKAEN!

Noudatamme toiminnassa viranomaismääräyksiä ja ilmoitamme muutoksista uimahallin nettisivuilla. Kävijöiden määrää ja turvaetäisyyksien noudattamista seurataan tehostetusti. 

Uimahallissa siivousta tehostetaan. Turvaetäisyyksistä tulee huolehtia niin kassalla jonottaessa kuin uimahallissa muutoinkin.  Muistathan, että sairaana tai flunssaisena liikuntapaikoille saapuminen on ehdottomasti kielletty.

Linkin takaa löytyy aukioloajat uima-/ liikuntahallin osalta 

Kaikille sopivat jumppaohjeet videomuodossa!

Alla oleva materiaali ja ohjeistus on saatu jaettavaksi Liikkuva aikuinen- ohjelman tekijöiltä. 

Jumppa on suunniteltu varta vasten tähän poikkeukselliseen aikaan, ja liikkeet sopivat kaikille.

Tässä alla ovat Youtube-linkit koko videoon sekä yksittäisiin liikkeisiin. Alla myös lisäohjeita tekstimuodossa.

Koko jumppa: https://www.youtube.com/watch?v=2GWvtBU2H30

Sohvakyykky: https://youtu.be/pcn2drv0LAY

Veskipaperipunnerrus: https://youtu.be/FZn0Amd7NK4

Takareisien villasukkaliuku: https://youtu.be/Hhnn75nOb2c

Penkkidippi: https://youtu.be/oKwWTuTZzJw

Vatsarutistus: https://youtu.be/l-dOHVR-voE

Askelkyykky: https://youtu.be/wm8BQgWbzHU

 

Tämä Haikaraisen Timon vetämä jumppa sopii ihan kaikille, oli lempipaikka sitten sohva tai kuntosali. Mukana on myös #koutsikoiraleo.

Näihin kuuteen liikkeeseen et tarvitse muita välineitä kuin sohvan tai tuolin. -Ja villasukat ja pari vessapaperirullaa voit ottaa hollille myös.

Voit tehdä harjoitteita sopivissa väleissä päivän varrella. Tarkka toistomäärä riippuu kuntotasosta, mutta tehokkaimman voima- ja lihaskuntovaikutuksen saat noin 8-12 toiston alueella. Muista kuitenkin, että jokainen toisto on kotiinpäin!

Jos haluat tehdä harjoitteita systemaattisemmin ohjelmana, voit seurata näitä suuntaviivoja:

-Ennen harjoitusta on hyvä tehdä kevyt, 5-10 minuutin aerobinen lämmittely esimerkiksi kävellen. Jos olet esimerkiksi sisätiloissa niin, että verryttelyn tekeminen on vaikeaa, voit tehdä liikkeitä hyvin kevyesti kerran verryttelyksi ja jatkaa sitten varsinaiseen ohjelmaan. Samoin, jos teet liikkeitä vaikkapa telkkari- tai työtauoilla, et tarvitse erillistä verryttelyä.

-Voit tehdä kaikki harjoitteet läpi 1-3 kertaa viikossa. Tee silloin harjoitteet peräkkäin kiertoharjoituksena, lepää harjoitteiden välissä kunnostasi riippuen 30-60 sekuntia. Kun olet tehnyt kaikki liikkeet, huilaa 1-1,5 minuuttia ja tee kierros uudelleen, yhteensä 2-3 kertaa.

-Yksi harjoitus viikossa sopii hyvin lihaskunnon ylläpitoon. 2-3 harjoitusta viikossa kehittää hyvin lihaskuntoa. Yli 3 systemaattista harjoitusta viikossa on hieman liikaa, ja palautuminen sekä kehittyminen alkavat kärsiä.

-Tee liikkeissä mielellään 10-12 toistoa. Jos tämä toistomäärä on liian kevyt, vaihda liike haastavampaan versioon. Toinen, mutta ei niin tehokas vaihtoehto on lisätä toistomäärää 15-20 toistoon. ⠀ 

www.liikkuvaaikuinen.fi

www.olipakerranmies.fi

Alla liikuntatoimen jumppaohjeita videomuodossa!

https://www.ukkinstituutti.fi/jarjestoille/taukojumpat-ja-liikkumisvinkit

https://www.voitas.fi/jumppavideot/

https://areena.yle.fi/1-50489724

 

 

Liikuntapalvelut luovat edellytyksiä kuntalaisten liikunnalle kehittämällä paikallista ja alueellista yhteistyötä ja terveyttä edistävää liikuntaa, tukemalla kansalaistoimintaa, tarjoamalla liikuntapaikkoja sekä järjestämällä liikuntaa ottaen huomioon myös erityisryhmät. Liikuntapaikkatarjontaa on lisätty ottaen huomioon erityisliikunnan tarpeet.

Liikuntapalvelut järjestävät kuntalaisille vapaa-aikapalveluita sekä toimintaa yhteistyössä eri tahojen kanssa mm. liikuntatoimintaa, kilpaurheilua sekä niihin liittyvää kansalaistoimintaa, edistäen kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä ottamalla huomioon erityisesti lapset ja nuoret. Palveluihin kuuluvat ulkoliikunta-alueet, jäähalli sekä liikunta-/uimahallitoiminta. Liikuntapaikkojen kehittäminen sekä kunnossa pitäminen on edistänyt kuntalaisten kiinnostusta liikuntaa kohtaan.

Liikuntapalveluiden häiriötiedotteet

logo-mobi_0.png

HAAPAVESI

TÄHTELÄNKUJA 1 (CITY HALL)
86601 HAAPAVESI
FINLAND

TELEPHONE: +358 (0)8 45911
OFFICIAL EMAIL: KAUPUNKI@HAAPAVESI.FI
INFO EMAIL: NEUVONTA@HAAPAVESI.FI

Our brochure
haapavesi_en-1.png

FACEBOOK

HAAPAVESI FACEBOOK-PAGE

 

Sitemap