Tiedote: Paloturvallisuuden itsearviointi 2024 Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos, 16.10.2024

Osana asuinrakennusten paloturvallisuuden valvontaa Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos kohdisti paloturvallisuuden itsearvioinnin vuonna 2024 kerros- ja rivitaloihin (taloyhtiöihin) koko maakunnan alueella. Itsearvioinnin painopisteenä oli väestönsuojien kunto.

Itsearviointi perustuu pelastuslain 78 §:ään ja pelastuslaitoksen kuluvan vuoden valvontasuunnitelmaan. Itsearviointi toteutettiin Webropol-kyselyllä, jonka linkki lähetettiin rakennuksen omistajan edustajalle. Käytännössä suurin osa linkeistä toimitettiin isännöitsijöille.

Paloturvallisuuden itsearviointikyselyyn vastaamisen määräaika oli 30.9.2024. Taloyhtiöitä, joista vastausta kyselyyn ei saatu lainkaan, on noin 2 000. Vastausprosentti jäi siis hyvin alhaiseksi, noin 50:een.

Vastausten perusteella Pohjois-Pohjanmaan maakunnan alueella olevista asuinrakennusten väestönsuojista vain noin 75 prosenttia on tarkastettu ja huollettu viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tarkastetuista suojista noin 85 prosentissa väestönsuojan tiiveyskoe on voitu suorittaa hyväksytysti. Määrät ovat hyvin alhaisia. Kun lisäksi yli puolessa tarkastetuista suojista on havaittu tarkastuksen ja huollon aikana joitain puutteita, vaatii väestönsuojien kunto Pohjois-Pohjanmaan maakunnan alueella huomattavia toimenpiteitä.

Muilta osin vastauksissa korostuu pelastussuunnitelmiin liittyvät seikat. Keskeisintä on, että joka seitsemäs pelastussuunnitelmavelvollinen taloyhtiö on ilmoittanut, ettei pelastussuunnitelmaa ole laadittu lainkaan. Pelastussuunnitelman laatineista taas joka seitsemännellä suunnitelma ei ole ajan tasalla. Niin ikään joka seitsemännellä suunnitelmaa ei ole jaettu asukkaille. Määrät ovat erittäin suuria erityisesti, kun asuinrakennusten pelastussuunnitelmia koskevat velvoitteet ovat olleet voimassa jo huomattavan pitkään.

Itsearviointiin vastaamisen määräaikaa jatketaan 29.11.2024 asti. Vastaus tulee antaa ensisijaisesti aiemmin sähköpostitse toimitettua linkkiä käyttäen. Jos linkki on kadonnut, kyselyyn voi vastata osoitteen https://link.webropol.com/s/itsearviointi2024 kautta. Klikkaamalla tätä osoitetta, kyseinen kysely avatuu uudelle välilehdelle.

Oheisena liitteenä on Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen lähettämä virallinen tiedote tästä asiasta saavutettavuudet kattavana PDF-tiedostona.